Friday, November 19, 2010

Pelaminnya Syurga, Maharnya Nyawa...Cerminan Indah AINUL MARDHIAH..

Bidadari merupakan salah satu anugerah Allah kepada seorang lelaki yang memasuki syurga. Bagi seorang wanita yang solehah maka bidadari bagi suaminya adalah dikalangan bidadari2 kurniaan Allah dan dia (isteri solehah merupakan ketua akan segala bidadari-bidadari tsbt).

Berjihad pada agama Allah merupakan satu amalan yang menjadi kesukaan Allah swt dan ini merupakan sunnah besar nabi SAW dan kalangan sahabat-sahabat. Setiap manusia yang mati walaupun berapa umurnya maka akan ditanya dimanakah masa mudanya dihabiskan.

AL-Kisah Cerminan Indah Ainul Mardhiah:
Ainul Mardhiah yg bererti 'mata yg diredhai' adalah bidadari yg sangat rupawan di kalangan bidadari-bidadari yg lain. Dia telah diciptakan oleh Allah SWT utk seorang pemuda yg mati syahid.

Suatu pagi di dlm bulan Ramadhan, Rasulullah SAW telah memberi targhib(ucapan-ucapan sebagai penyuntik semangat utk sahabat-sahabat berjihad pd agama Allah). Rasulullah SAW telah berkata bahawa sesiapa saja yg keluar berjihad di jalan Allah dan tiba-tiba dia syahid, maka dia akan dikurniakan seorang bidadari yg paling cantik di kalangan bidadari-bidadari syurga iaitu Ainul Mardhiah.

Apabila mendengar ucapan Rasulullah SAW itu, seorang pemuda yg masih muda belia ingin mengetahui betapa cantiknya bidadari yg telah Rasulullah sebutkan itu. Oleh kerana pemuda itu berasa malu kpd sahabat-sahabatnya yg lain, dia agak keberatan utk bertanyakan hal ini kpd Rasulullah SAW. Walau bagaimanapun, dia akn tetap keluar berjihad bersama-sama Rasulullah.

Telah menjadi sunnah Rasulullah SAW utk tidur sebentar sebelum tiba waktu Zohor. Maka pemuda itu pun tidur bersama-sama jemaah tadi. Di dlm tidurnya, pemuda itu telah bermimpi bertemu dgn seorang lelaki yg berpakaian bersih lagi cantik dgn muka yg berseri-seri, di suatu tempat yg sungguh indah. Pemuda itu pun bertanya "Di manakah aku sekarang ini?" Lalu lelaki itu memjawab "Inilah syurga." Kemudian pemuda itu menyatakan hasratnya utk berjumpa dgn Ainul Mardhiah. Lelaki itu pun menunjukkan ke suatu arah. Maka berjalanlah pemuda itu megikut arah yg ditunjukkan lalu bertemu dgn sebatang pohon dan seorang wanita yg amat cantik. Pemuda itu tdk pernah melihat kecantikan seorang wanita seperti itu di dunia . Dia pun memberi salam lalu bertanya, "Adakah kamu ini Ainul Mardhiah?" Wanita itu pun menjawab, "
Bukan... Saya adalah khadamnya. Ainul Mardhiah ada di dlm singgahsana."

Pemuda itu pun berjalan dan memasuki satu mahligai yg cukup indah dan bertemu dgn seorang lagi wanita yang kecantikannya berganda-ganda dari wanita yg pertama tadi. Wanita itu sdg mengelap permata-permata hiasan di dalam mahligai itu. Lalu pemuda itu memberi salam dan bertanya lagi, "Adakah kamu ini Ainul Mardhiah?" Lalu wanita itu pun menjawab, "Bukan. Saya adalah khadamnya. Ainul Mardhiah ada di mahligai sana." Lalu pemuda itu pun menaiki anak-anak tangga mahligai permata itu. Kemudian sampai ke satu mahligai.

Di situ dia melihat seorang wanita yg berganda-ganda cantiknya dari wanita yg pertama dan wanita yg kedua. Wanita itu berkata kpd pemuda itu, "Akulah Ainul Mardhiah. Aku diciptakan utk kamu dan kamu diciptakan utk aku." Pemuda itu cuba mendekati Ainul Mardhiah, namun Ainul Mardhiah berkata kpd pemuda itu, "Kamu tdk boleh mendekati diriku krn kamu belum syahid lagi." Pemuda itu tersentak dan terjaga dari tidurnya. Dia lalu menceritakan segala yg dimimpikan itu kpd sahabatnya. Namun begitu dia memesan agar jangan menceritakan mimpinya itu kpd Rasulullah SAW.

Di sebelah petangnya, pemuda itu telah keluar utk berjihad dgn Rasulullah SAW dan sahabat-sahabat yg lain. Takdir telah menentukan pemuda itu gugur syahid. Ketika semua jemaah pulang ke masjid utk menantikan waktu berbuka puasa , sahabat pemuda yg gugur syahid itu pun bangun dan merapati Rasulullah SAW. Dia telah menceritakan kpd Rasulullah perihal sabatnya yg gugur syahid itu. Ketika sahabat itu sdg bercerita, Rasulullah hanya menjawab, "Benar."

Kemudian setelah sahabat itu selesai, Rasulullah SAW berkata kpdnya, "Memang benar apa yg kamu ceritakan tadi. Sahabatmu itu sdg menunggu utk berbuka puasa di dalam syurga."

Wallahualam.


RIWAYAT BIDADARI SYURGA~(^-^)



No comments:

Post a Comment