Sunday, December 11, 2011


Dalam diam ada seribu pengertian.
Dalam diam ada seribu soalan.
Dalam diam ada seribu jawapan.
Dalam diam ada seribu tafsiran
Assalamualaikum w.b.t,

PERTAMA telah kupandang makhluk yang banyak ini.
Maka aku saksikanlah bahawa, tiap-tiap mereka mempunyai kekasih dan kecintaan tempat hatinya tertambat.
Sebahagian daripada kekasih itu hanya mendampingi sampai ke sakit yang membawa maut dan sebahagian lagi hanya sampai ke tepi liang kubur.
 Setelah itu, kesemuanya pulang dan meninggalkan ia terbaring seorang diri.
Tak seorang jua pun yang turut masuk ke kubur dan menghiburnya di dalamnya.
Yang demikian tak kudapati selain amal yang soleh. Sebab itu maka kuambil ia menjadi kekasihku, supaya kelak ia menjadi pelita di dalam kuburku, menghiburkan dan tidak meninggalkan aku seorang diri
-Imam Ghazali-

ALLAH S.W.T menjadikan hati manusia berbeza-beza antara satu sama lain. Tetapi, siapakah kita untuk menilai kemuliaan atau kehinaan seeorang? Apabila bertemu seseorang, letaklah prasangka baik di hadapan prasangka buruk.
”Tidaklah mulia seseorang kerana pujian, dan tidaklah pula hina seseorang kerana cacian”
Anda tidak sempurna, saya juga tidak sempurna,
Tapi ketidaksempurnaan itu yang menyempurnakan hakikat kehambaan kita,
Biarlah ALLAH yang Maha Sempurna yang menilai kesempurnaan kita

Ya ALLAH..
wahai Tuhan yang memegang rahsia segala sesuatu,
jadikanlah aku redha terhadap apa-apapun yang Engkau tetapkan,
Dan jadikan barakah dalam apa-apa yang Engkau takdirkan,
Wahai Tuhan yang memegang hikmah segala sesuatu,
Andai Engkau berkehendak lain,
Sesungguhnya sebenar-benarnya kehidupan adalah kehidupan akhirat,
Maka jadikanlah kehendakMu, bukan kehendakku...





Belajar DIAM dari banyaknya BICARA, Belajar SABAR dari sebuah KEMARAHAN, Belajar KESUSAHAN dari hidup SENANG, Belajar MENANGIS dari suatu KEBAHAGIAN, Belajar KEIKHLASAN dari KEPEDIHAN, Belajar TAWAKKAL dari UJIAN, Belajar REDHA dari sebuah KETENTUAN...
Hitunglah bunga di tamanmu dengan melihat mekar yang berkembang, bukan dengan mengira daun-daun yang berguguran.. Syukur bawa bahagia. Tuhan Maha Pemurah, Maha Mengetahui-(suka ayat ni~)

p/s: first clinical posting, assignment, presentation.....moga diberi kekuatan....moga ALLAH  permudahkan segalanya..interview next week...yakin pada takdir ALLAH yang terindah...
rindu sgt pada sahabat2 semua....moga sentiasa dalam naungan kasihNya...(^-^)


Sunday, September 25, 2011


Kulirik senja di hujung langit yang bertemu laut
Kulirik buih ombak yang menyentuh mata kaki

........
Ku renung awan yang membumbungi bumi...
kulihat ada

S.U.R.A.T. C.I.N.T.A. P.A.D.A. D.I.N.D.I.N.G. L.A.N.G.I.T.

Assalamualaikum w.b.t.

Minta maaf, datang penyakit nak berpuisi, muqadimah new semester...high fever & ear infection, terima kasih kpd kawan-kawan yg sudi mendoakan, alhamdulillah dah sembuh...banyak perkara yang berlaku, tapi tak semua boleh diceritakan..minta maaf (^-^)..there's also a lot of lessons I've gained here...

Lesson 1 : Be good to whoever it could be...buat baik jangan ditunda, buat jahat jangan sekali~ (pengalaman sendiri, masa MAP, roommate sakit, dapat experience jaga dia...tiba-tiba masa first week kuliah, saya pulak sakit, now in return, she's the one taking good care of me (^-^)

Lesson 2 : I'm feeling alone here that almost all of my friends are in the main campus...so it's much of a pain in the heart I would say....I'd prefer to be alone in cais or surau...
sebab tu lah banyak puisi pujangga -_-" ...alhamdulillah, still adapting...

Every heart have its own pain..
Some hid it in their smile,
Some hid it in their laughs,
Some hid it in their tears,
But the best place yet to hide it is in your du'a..also your smile...(^-^)

Lesson 3 : Simple philosophy...F.I.L.L. W.H.A.T'S. E.M.P.T.Y., E.M.P.T.Y. W.H.A.T.'S. F.U.L.L.

minta maaf kalau entri tak bermanfaat, lebih banyak bercerita, meluah rasa. 
sekian, wassalamualaikum w.b.t. (^-^)

O.N.L.Y. F.R.O.M. T.H.E. B.L.E.S.S.E.D. H.E.A.R.T. Y.O.U. C.A.N. T.O.U.C.H. T.H.E. S.K.Y.

p/s : ex-roommate, jasmin, jannah trima kasih atas doanya, mintak maaf, kadang-kadang sampai tertidur bermesej dgn ktkorang, kuat sgt ubat yg doktor bagi~~

Sunday, July 3, 2011

D.A.L.A.M. D.I.A.M.


Dalam diam ku berharap ada jawab
Dalam diam ku berdoa
Agar semua berjalan dengan mudah
Agar semua berakhir dengan manis

Dalam diam ku mencuba mencerna
Apakah langkahku sudah dalam rangka sebenarnya
Dalam diam ku cuba mengerti, fahami dan terima
Bahwa semua ini sebahagian dari takdirNya

Dalam diam ku terus berdoa
Berharap Allah akan memberiku tambahan
Lapisan kesabaran dan pengertian
Di setiap detak jantung dan helaan nafas..


“Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari ilmu yang tidak bermanfaat, dari hati yang tidak khusyu’, dari nafsu yang tidak pernah kenyang, dan dari doa yang tidak dikabulkan.”(HR Muslim 4899)


"The One Who created the heart, He knows about it."

A.L.L.A.H.  C.E.R.T.A.I.N.L.Y.  H.A.S.  U.N.I.Q.U.E. 
W.A.Y.S.  T.O.  S.H.O.W.  H.I.S.  L.O.V.E.
  

p/s: having long, tiring , ill week..barely have time to go online..need to recover fast..rabbi yassir wala tu'assir..


Tuesday, May 24, 2011

Assalamualaikum w.b.t.

S.E.L.A.M.A.T. H.A.R.I. I.B.U. B.U.A.T. M.A.T.A.H.A.R.I.K.U.
S.E.L.A.M.A.T. H.A.R.I. L.A.H.I.R. B.U.A.T. A.W.A.N. P.E.L.I.N.D.U.N.G.K.U.

S.E.L.A.M.A.T. B.E.R.T.A.M.B.A.H. U.S.I.A. P.E.LA.N.G.I.K.U.

pemandangan indah senja di kampung mak..~

 
 “Bagi saya, ibu umpama matahari yang saban hari tidak jemu memancarkan sinarnya.....dalam gelap pekat malam masih membekal tenaga melalui pancaran cahaya bulan kala malam menjelma..”
“Ayah umpama awan yang bergerak melindungi kita dari panas terik pancaran matahari...redup..memberi ketenangan di jiwa..”

"Sahabat umpama pelangi yang muncul di celah-celah hujan, menceria hari & hati dengan keindahan juga kepelbagaian warnanya.."
“Tanpa M.A.T.A.H.A.R.I., gelaplah dunia, tanpa A.W.A.N. menderitalah manusia, tanpa P.E.L.A.N.G.I. bekulah jiwa...”

********
Ibu, zahirnya kurniaan Ilahi,
Kasihnya tulus suci, tiada bertepi,
Lahir dari hati nurani,
Mendidik,menjaga,mengasihi sepenuh hati,
Umpama bidadari syurga turun ke bumi,
Hadirnya penyejuk, penghibur hati.
Senyumnya, riangnya,
Setiap hari, memancar terik, umpama Sang Suria,
Senyumnya, riangnya,
Menghangat, menghidup jiwa..
Tatkala sakit pedih, hatinya merintih,
Masih, garis senyum terukir pada bibirnya..
Buat anak-anak,
Permata Hati Emak....K.A.T.A.N.Y.A.

Dialah M.A.T.A.H.A.R.I.K.U...
Dialah I.B.U...

**********

Dia...bapa,
Tiada galang gantinya,
Walau kucari ke hujung dunia,
Tetap takkan kujumpa ganti dirinya,

Walau ada silapnya,
Walau wujud cacatnya,
Walau mungkin kuterima luka daripadanya,
Itu, tidak mampu menjadi bandingan jasanya.

Dalam tegasnya,
Ada Kelembutan,
Dalam tegasnya,
Kulihat ada kasih sayang....

Bapa baik tiada ganti,
Hilang nanti entah dimana hendak kucari,
Sungguh berjasa takkan mampu kubalas,
Sesungguhnya dia kukasihi sepenuh hati.

Aku daripadanya,
Datang dari benihnya,
Kewujudannya,
Mewujudkan aku...

Dialah A.W.A.N. P.E.L.I.N.D.U.N.G.K.U....
Dialah B.A.P.A...
***********


-DOA UNTUK IBU BAPA-
 
Ya Allah Rendahkanlah suaraku bagi mereka
Perindahlah ucapanku di depan mereka
Lunakkanlah watakku terhadap mereka dan
Lembutkan hatiku untuk mereka
 
Ya Allah, Berilah mereka balasan yang sebaik-baiknya, atas
didikan mereka padaku dan Pahala yang besar atas
kesayangan yang mereka limpahkan padaku, peliharalah
mereka sebagaimana mereka memeliharaku.
 
Ya Allah,
Apa saja gangguan yang telah mereka rasakan
atau kesusahan yang mereka deritakan kerana aku
atau hilangnya sesuatu hak mereka kerana perbuatanku
jadikanlah itu semua penyebab susutnya
dosa-dosa mereka dan bertambahnya pahala kebaikan
mereka dengan perkenan-Mu ya Allah
hanya Engkaulah yang berhak membalas kejahatan dengan
kebaikan berlipat ganda.
 
Ya Allah,
Bila magfirah-Mu telah mencapai mereka sebelumku,
Izinkanlah mereka memberi syafa'at untukku.
Tetapi jika sebaliknya, maka izinkanlah aku memberi
syafa'at untuk mereka,sehingga kami semua berkumpul
bersama dengan santunan-Mu di tempat kediaman
yang dinaungi kemulian-Mu, ampunan-Mu serta rahmat-Mu... .
 
Sesungguhnya Engkaulah yang memiliki Kurnia Maha
Agung, serta anugerah yang tak berakhir dan Engkaulah
yang Maha Pengasih diantara semua pengasih.
 
**********


“Ya ALLAH, jika bukan Kau yang memakbulkan doaku, maka siapa lagi yang akan memakbulkan doaku ya ALLAH?
Jika bukan Kau yang mendengar doaku, maka siapa lagi yang akan mendengar doaku ya ALLAH?
Jika bukan Kau yang menjagaku, maka siapa lagi yang akan menjagaku ya ALLAH?
Jika bukan Kau yang memandangku ya ALLAH, maka siapalah yang akan memandangku ya ALLAH?
Kau sahaja tempat aku bergantung harap, maka perkenankanlah segala permintaanku, ya ALLAH...

p/s: Selamat bertambah usia wahai pelangi J.A.S.M.I.N. BT. J.A.R.A.E.E., semoga pertambahan usia diberkati Ilahi, semoga dipanjangkan umur dalam ketaatan, dimurahkan rezeki di dunia & akhirat, dikurniakan jodoh, zuriat keturunan yang soleh solehah, dilimpahi & sentiasa dinaungi rahmat & kasih Ilahi....
D.I. H.A.T.I.N.Y.A. I.B.U. & A.Y.A.H.
A.D.A
-R.I.M.B.U.N.A.N. D.E.D.A.U.N. K.A.S.I.H.- 

Thursday, May 5, 2011

K.I.S.A.H. K.I.T.A.-K.A.S.I.H. S.A.M.P.A.I. S.Y.U.R.G.A.

Assalamualaikum,

Jari jemari seakan kaku hendak melakar seputar kisah kehidupan para pelajar di pusat asasi UNIMAS ini. Kenangan sepanjang berada di sini, terus bermain di ruang kotak ingatan, seperti mesin rekorder yang terus menerus berputar...
Mengabdikan sepenuh minggu ini untuk berkhidmat kepada keluarga, menggalas kembali tugas-tugas yang telah lama ditinggalkan, saya akhirnya mengambil keputusan untuk mencuri masa menghias teratak kecil kesayangan dengan coretan kehidupan sepanjang berada di UNIMAS. Coretan kali ini khas saya tujukan buat sahabat-sahabat yang telah banyak mengajar saya erti kehidupan.

Dalam kehidupan, ada 1001 cerita,
Kadangkala ada terlepas daripada pandangan,
Sungguh yang untung hanyalah yang belajar daripadanya,
Kugerakkan jemari menaip ceritera,
Bukan untuk dihayati sebagai halwa hanya,
Hajatku besar melakar layar,
Mendekatkan hamba kepada Tuhannya,
Sungguh rugi mereka yang meninggalkan-Nya,
Justeru, kuharap cerita ini
Mampu membangkitkan jiwa hamba,
Dalam apa jua lapangan pemberian-Nya
-HILAL ASHRAF-
-M.A.T.A.H.A.R.I-
*********
Dalam kegembiraan mengira detik mengakhiri peperiksaan terakhir di asasi, hati terpukul, tiba-tiba terasa kekosongan, sebak melanda..seakan tidak percaya saat perpisahan bakal menjengah tiba...dahulu, hati pernah meruntun saat tiba akhir SPM, tujuh hati terpisah, sebelum masuk asasi, tujuh lagi hati terpisah, di sini, saya temui tujuh lagi hati...terima kasih ya ALLAH..

Mengenang kembali setahun yang penuh suka duka, tangis tawa, jerih perit, kebanyakan masa dihabiskan bersama sahabat...saya melihat ramai sahabat yang sudah berubah, syukur ya ALLAH, bantulah mereka ya ALLAH, semoga mereka istiqamah..saya bimbang, andai tugas yang telah diamanahkan kepada saya, tidak dijalankan dengan sebaiknya..saya bimbang andai pada hari kebangkitan kelak, saya dipersoalkan dengan tanggungjawab yang telah diberikan kepada saya..saya akui..saya kalah..airmata ini tumpah buat kesekian kali yang sudah tidak terhitung jumlahnya...
Pertama kali menjejakkan kaki di bumi UNIMAS, saya dapat mengagak satu tahun ini akan jadi sesuatu yang bakal saya kenang sehingga tibanya yaumul mahsyar kelak. Sepanjang hidup, ini adalah pengalaman pertama saya menjadi penghuni asrama, dan sanggup saya katakan, walau ditawar ke Mesir, matrikulasi, pengalamannya tidak akan sama seperti yang telah saya perolehi di sini...yang saya gelar T.A.R.B.I.A.H. B.U.M.I. K.E.N.Y.A.L.A.N.G.

Melalui minggu aluan pelajar,saya mula mengenali beberapa orang sahabat yang saya kira sangat-sangat-sangat prihatin dan penyayang...itulah dia rakan sekumpulan saya, NURHIDAYAH BT. HASSAN, FARRAH SUHANA BT. MAHFUL, AISYAH MUNIRAH BT. HASBULLAH, MARYAM BT. SILAHUDDIN, NURLIYANA BT. KHIRUDIN...juga rakan-rakan yang lain..sanggup menjaga dalam kondisi saya yg kurang stabil masa tu..
Sekarang, ingin saya perkenalkan satu-satu rakan, sahabat, teman, taulan, partner yang telah mewarnai kehidupan saya sepanjang berada di UNIMAS ini, seperti P.E.L.A.N.G.I. yang mewarnai langit bumi di celah hujan yang kian menghilangkan diri...yang sudi menerima kehadiran saya apa adanya....
Subhanallah, indah percaturan ALLAH, bagaimana kami ditemukan..

DZATUL AQIDAH SA’AHMAD
Sahabat yang sudah lama saya kenali, dari tingkatan empat lagi. Teman seusrah.Teman ke masjid. Mempunyai perwatakan yang saya kira seperti seorang kakak, sangat tegas, kadang-kadang boleh jadi sangat di ‘luar jangkaan’ (^-^), seringkali digelar penghuni ketiga bilik AA32, kerana suka menggelar bilik kami sebagai ‘dapur’nya. Pertama kali saya mengenali dzatul adalah sebagai ketua kelas kami, jadi di sini, saya lebih mengenali dirinya yang sebenar.Semoga sentiasa istiqamah dalam perubahan.  Saya doakan rahmat ALLAH sentiasa mengiringi kehidupan kamu dzatul. Terima kasih sebab selalu tolong orderkan makanan petang-petang.. (^-^)
DAMIA FARZANA ISMAIL
Sahabat yang sangat-sangat-sangat sempoi, damiaaa, saya rindu damia...pertama kali ditemukan dalam usrah dengan kak cak. Sahabat yang saya kira sangat mirip kepada perwatakan kakak saya, sering berkongsi cerita mengenai keluarga bersama-sama, sangat menyukai filem Hindustan (^-^). Seorang yang genius, selalu menjadi tempat rujukan dalam pelajaran. Teman lab kimia, kelas English..rindu saat-saat berjaga lewat malam utk siapkan bahan pameran dgn damia..rindu nak minum lewat malam dgn damia..saya doakan damia bahagia selalu disamping keluarga tercinta..
NORDIYANA MOHD. AMIR
Sahabat yang paling tinggi antara kami, mungkin juga paling tinggi antara pelajar perempuan asasi, gadis sabah kacukan cina, cukup ceria dengan perwatakannya yang sentiasa happy-go-lucky, kombinasi pasangan roommate yang comel dengan naiemah, geng keras damia, aini, fazlin..terima kasih sebab selalu bagi tunjuk ajar, selalu menceriakan hari saya..saya akan selalu ingat amoi..semoga berjaya dalam apa lapangan pun yang ALLAH beri..
NIK NURNAIEMAH NIK MUHAMMAD NASIR
Roommate diyana, kwn Terengganu saya yang pertama dalam hidup...seorang yang saya kira sangat comel, sebab dia sangat suka kumpul barang-barang yang comel-comel belaka..belajar cakap Terengganu dengan naimah memang seronok, berbual dengan naimah bukan sekadar bualan kosong, bualan penuh makna.. sering menjadi tempat saya meluah cerita,pengalaman..seorang pendengar yang sangat baik. Semoga kasih sayang ALLAH sentiasa mengiringi naimah & keluarga naimah..
NAJWA ABD.LATIF & NURJANNAH MOHD. SAFIEE
Saya hanya mampu tersenyum apabila mengenangkan pasangan roommate ni, satu sahaja yang mampu saya katakan mengenai mereka berdua..pasangan roommate paling sweet..seringkali buat saya ketawa sampai tak bersuara..sama-sama prihatin..sama-sama penyayang..terima kasih atas ingatan ini..(^-^) semoga kamu berdua ditemukan lagi satu hari kelak..semoga ALLAH kurniakan kamu berdua pasangan yang cukup prihatin & penyayang sama seperti kamu satu hari nanti..semoga berjaya dunia akhirat..
SITI MASTURA KAWAEED
Umpama kakak, ibu buat saya semasa di asrama..seringkali menjadi tempat saya bercerita, berkongsi pendapat, meminta nasihat...rindu mas baring dekat atas riba saya masa dekat masjid, jalan sama-sama balik masjid, duduk sama-sama dalam kelas matematik, sama-sama kelam kabut buat soalan matematik..terlalu banyak kenangan..terima kasih sebab sudi jadi teman saya meluah perasaan..selalu bertukar kisah hidup...banyak yang saya belajar dari mas..semoga ALLAH meredhai persahabatan kita, semoga mas & keluarga sentiasa bahagia Abadan abadaa’ fi dunnya wal akhirat..
JASMIN JARAEE
Kawan yang paling lama telah saya kenali..senyuman takkan lekang dari mulut setiap kali mengingati sahabat yang seorang ini...dari tingkatan satu saya mengenali jasmin, memang seorang yang unik, saya kira...sangat suka kepada kucing, bermain gitar hobinya, berblogging, sangat kreatif dalam apa jua yang dilakukan, seorang yang tak suka memujuk & tak pandai memujuk, tetapi sangat sweet orangnya..sangat petah berbicara, bijak mengeluarkan kata-kata, berminda seorang da’ie, menjadi rujukan ramai teman..suka menakut-nakutkan dzatul dengan kucing..saya akan merindui segalanya yang berkaitan dengan kamu,gelak tawa bilik AA32.....terima kasih kerana sudi menjadi roommate saya sepanjang dua semester ini...terima kasih sebab sudi menampung segala kelemahan saya selama ini..minta maaf jika ada khilaf sepanjang persahabatan kita.... saya doakan semoga kamu sentiasa istiqamah dalam perubahan..semoga ALLAH sentiasa melindungimu wahai jasmin..semoga berjaya dunia akhirat..my best wishes are for you my dear..





                                                  -K.I.N.I. H.A.N.Y.A. K.E.N.A.N.G.A.N.-
Saya memohon maaf andai ada khilafnya sepanjang persahabatan kita, terima kasih atas memori ini...memori K.I.S.A.H. K.I.T.A..
MAJIDAH BUJANG, SYAFIQAH ISMUINI, TIARA ABDULLAH, NORA MIRANTI ALDI, AMNI AMIRAH ISMAIL, MARYAM ZULKIPLI, NUR KHAIRUNNISA MUSA, NIA NATASHA TIPOL, NABILLA ATHIEQA MAHDZAR


Ucapan terima kasih juga saya tujukan buat sahabat-sahabat sedari bangku sekolah yang tak henti-henti memberi sokongan walaupun kita jauh terpisah. Semoga kasih sayang ALLAH sentiasa bersama kamu semua  walau dimanapun kamu berada.
Saya tak mampu untuk memberi hadiah yang mahal, hanya doa yang mampu saya kirimkan sebagai tanda ingatan saya buat kamu semua, semoga kamu sentiasa dalam naungan kasih ALLAH ,sehingga saatnya nafas saya terhenti..
Doa saya, walau siapapun yang saya jumpai, sahabat baru mahupun sahabat yang telah lama saya kenali, semoga rahmat ALLAH sentiasa mengiringi kamu semua... Semoga kita sentiasa menjadi sahabat...sahabat pada jalan ALLAH...insyaALLAH..
"You never leave someone behind, you take a part of them with you and leave a part of yourself behind." (^-^)
video

-K.I.S.A.H. K.I.T.A.-
-K.A.S.I.H. S.A.M.P.A.I. S.Y.U.R.G.A.-

Monday, April 18, 2011

M.A.Q.A.M. R.E.D.H.A.

"Jika datang orang 'menghadiahkan' air mata...
ALLAH sedang mendidikmu tentang sifat sabar...
Jangan dilihat manusia yang menjadi 'sebab'...
Lihat dengan mata hati yang ALLAH jua menjadi 'musabbabil asbab'...
Jika kau disakiti...
fahamilah..
DIA sedang mengajarmu erti REDHA.."
-(Kak Cak@Asiah Yusro)

“Prasangka baik adalah cara yang agung bagi kebahagiaan manusia. Tak ada yang lebih baik daripada ‘husnuzhan’(prasangka baik) ini.
ALLAH S.W.T. berfirman :
“Aku sesuai dengan husnuzhan hambaKu terhadap-Ku”

MAQAM REDHA
Rasulullah s.a.w. bertanya kepada ALLAH pada malam mi’raj,
“Tuhanku, amal apakah yang afdhal di sisiMu?”
ALLAH S.W.T. berkata,
“ Tiada sesuatu di sisiKu yang lebih utama daripada tawakkal kepadaKu dan redha akan bahagian yang Aku kurniakan kepadanya”
“Wahai Muhammad, Aku wajibkan cinta-Ku kepada para Kekasih-Ku, cinta-Ku kepada orang-orang yang menyayangi di jalan-Ku, dan cinta-Ku kepada orang-orang yang menggantungkan dirinya kepada-Ku, serta perlindungan-Ku bagi orang-orang yang bertawakkal kepada-Ku. Cinta-Ku itu tiada batasannya.”
“Setiap Aku tambahkan kecintaan-Ku kepada kekasih-Ku, Aku letakkan suatu tanda di dalamnya. Mereka memerhatikan makhluk-makhluk Ku sebagaimana Aku memerhatikan mereka.”
“Manusia tidak mengungkapkan hajat-hajat mereka kepada manusia. Mereka menjaga perutnya daripada barang haram. Mereka di dunia menikmati zikir dan cinta-Ku dan Aku meredhai mereka sepenuhnya.”
Kadang-kadang,
ALLAH menguji kita dengan cinta kita kepada manusia,
ALLAH menguji kita dengan cinta kita kepada harta benda,
ALLAH menguji kita dengan cinta kita kepada dunia..
Semuanya menunjukkan CINTA ALLAH S.W.T . kepada kita......
Atas dasar cintaNya kepada kita,
Dia turunkan ujian kepada kita,
Atas dasar cintaNya kepada kita,
Dia menguji rasa cinta Kita kepada-Nya..
Supaya kita kembali ke jalanNya
Jalan yang tiada penghujungnya...


S.E.G.E.N.G.G.A.M. T.A.B.A.H.-U.N.I.C.
Bertali arus dugaan tiba
Menakung sebak airmata
Namun tak pernah pun setitis
Gugur berderai di pipi
Tidak ditempah hidup sengsara
Suratan nasib yang melanda
Menongkah badai bergelora
Diredah bersendirian
Bagaikan camar pulang senja
Patah sayapnya tetap terbang jua
Sekadar secicip rezeki
Buat yang sedang rindu menanti
Segenggam tabah dipertahankan
Buat bekalan di perjalanan
Kau bebat luka yang berdarah
Kau balut hati yang calar

Telah tertulis suratan nasibmu
Derita buatmu ada hikmahnya
Terlukis senyum di bibir lesu
Tak siapa tahu hatimu

Biarpun keruh air di hulu
Mungkinkah jernih di muara
Biarpun jenuh hidup dipalu
Pasti bertemu tenangnya

Ada dua perkara yang jika Anda Amalkan, Anda akan mendapatkan kebaikan dunia dan akhirat: Menerima sesuatu yang tidak Anda sukai, jika sesuatu itu disukai Allah. Dan membenci sesuatu yang Anda sukai, jika sesuatu itu dibenci oleh Allah.”
(Abu Hazim)
You will not attain righteousness, unless you give of that which you love” (Surah Imrân 3:92)


-B.U.K.A.N. M.U.D.A.H. B.E.R.N.A.F.A.S. D.A.L.A.M. J.I.W.A. H.A.M.B.A.-
-G.O.O.D. L.U.C.K. F.I.L. I.M.T.I.H.A.N.-
-Rabbi yassir wala tu’assir..rabbi tammim bil khair-

p/s: Terima kasih mak, ustaz atas petua supaya kekal positif & senyum masa sakit~~ sangat mujarab..(^-^)

J.A.N.G.A.N. D.I.M.I.N.T.A. D.I.R.I.N.G.A.N.K.A.N. U.J.I.A.N.
M.I.N.T.A.L.A.H. P.A.D.A. A.L.L.A.H. S.U.P.A.Y.A. D.I.B.E.R.A.T.K.A.N. I.M.A.N.

S.A.B.A.R. I.T.U. K.E.K.U.A.T.A.N.
P.A.D.A.N.Y.A. A.D.A. K.E.M.U.L.I.A.A.N.

Wednesday, April 6, 2011

U.N.T.U.K.M.U. M.A.W.A.R. B.E.R.D.U.R.I.

Assalamu'alaikum ..
Mencuri masa untuk menghias teratak kecil kesayangan...moga bermanfaat..
Cerita dibawah adalah untuk diambil pengajaran semata-mata...


Bagi MENJAGA hati penulis asal dan para pembaca, maka sedikit editing dilakukan. Semoga ianya bermanfaat bagi pembaca. Semoga tulisan dibawah ini tidak membuatkan penulis asal riyak dan para pembaca merasa iri hati. Bacalah, ambillah 'ibrah (pengajaran) dan tinggalkan setiap yang tidak membawa manfaat.
....................




Akhir-akhir ini saya merasa senang melihat kebanjiran nama indah, ruang pena bergelar mawar berduri dan seumpama dengannya. Saya melihat dari sisi positif, setiap orang mahu berusaha ke arah kebaikan. Semoga cerita saya dapat dijadikan satu perkongsian buat kalian.

Saya juga dahulu seorang remaja, jiwa yang selalu ingin merasa dikasihi dan disayangi. Tetapi, saya selalu diingatkan oleh tarbiyyah keluarga untuk selalu menepis perasaan yang singgah. Bukan tidak meraikan naluri yang hadir, cuma menyimpan seketika sebelum tiba waktunya. Melihat ada dikalangan rakan-rakan yang mula bercinta, berdating dan meninggalkan fokus utama sebagai pelajar membuatkan saya mula meletakkan tanda aras bagi diri saya supaya dapat mengelakkan diri dari terjebak dengan budaya couple.

Saya juga dahulu seorang remaja, banyak perkara yang menjadi gejolak hati membuatkan saya perlu berusaha untuk mencari jalan keluar dari masalah ini. Saya bukanlah dikategorikan sebagai perempuan yang cantik, namun setiap perempuan itu ada kelebihannya yang tersendiri. Semasa mengadakan discussion group atau dikenali sebagai study group, saya tergamam apabila sahabat lelaki saya meluahkan rasanya. Saya tidak mengenali ramai lelaki dan saya hanya berkawan dengan lelaki yang saya temui secara tidak sengaja, (seperti rakan sekelas) tetapi persahabatan itu tetap mempunyai garisan pemisah.

"Awak ada ciri-ciri yang saya nak jadikan isteri."
 

Dalam keadaan yang masih dihambat kesibukan sebagai pelajar, saya disentak persoalan sebegitu. Kalau sebelum ini, menerima kiriman surat dari secret admire, menerima kiriman salam dari para ikhwah, saya tidak mengendahkannya. Walau di hati bimbang perasaan ini akan melonjakkan lompatan syaitan atas kegirangan menundukkan hamba Allah, hati saya terus meruntun hiba dalam solat. Saya berusaha untuk menghilangkan setiap rasa yang mampir dengan segera solat tahajud dan taubat.
“Ya ALLAH, bantulah hambaMu yang lemah ini...tetapkanlah hati  hamba pada jalanMu ya ALLAH..”
 

 
Saya bimbang dan khuatir, kerana sabda Rasulullah bahawa tiada yang lebih besar dari fitnah wanita. Maka, saya selalu dihantui menjadi fitnah kepada ar-rijal walaupun saya tidak berkawan rapat dengan lelaki. Maka, sedari usia 17 tahun saya berusaha untuk istiqamah melantunkan bait-bait doa dan pengharapan semoga Allah menutup jalan-jalan fitnah kepada saya.

 
Sehingga berusia 17 tahun, akhirnya saya diajar oleh seorang akhawat yang selalu bersimpati dengan keadaan saya yang katanya seperti manisan yang dihurung semut. Disaat saya menangis dan meluahkan perasaan, akhawat tersebut tidak pernah lupa untuk mengingatkan bahawa setiap yang hadir hanyalah ujian bagi menguji kesungguhan cinta saya pada Allah. Saya redha, walaupun terus menangis hiba. Hanya Allah yang mengetahui.

Akhawat yang simpati itu mengajar saya untuk melafazkan doa;
"Allahummaj'alni hubbak wa hubba man ahabbak waj'al hubbaka ahabba ilayya minal maail baridi."
Dimana pengertian doa ini, Ya Allah kurniakan kepada ku cinta Mu, dan kurniakanlah kepada ku cinta insan yang mencintai diri Mu, dan jadikanlah cinta Mu pada ku lebih aku sukai dari air sejuk. Wallahua'lam.

Saya cuba menghindarkan diri dari semua aktiviti luar yang melibatkan para ikhwah.

Saya akur, saya selalu mengikrar pada diri untuk terus berdoa dan berharap. Sehinggalah suatu hari jalan 'jodoh' diberikan kepada saya. Saya solat istikharah dan merasa mungkin dialah jodoh saya, namun di sebalik semua itu ada pelbagai mehnah yang mengiringi sehingga hati saya berbolak balik apakah hikmah di setiap perkara tersebut. Tidak terjawab setiap persoalan yang menghantui saya, sehingga akhirnya saya meminta supaya Allah memberi jalan untuk saya, tunjukkan kekurangannya, singkapkan kekurangannya agar saya mampu untuk berkata TIDAK.

Akhirnya, satu per satu kekurangannya diperlihatkan. Saya tidak berkata dia tidak layak untuk saya yang serba kekurangan tetapi saya meletakkan harga yang sungguh mahal untuk menawarkan cinta kepada mana-mana lelaki. Saya bukanlah gadis solehah, tetapi saya mengharapkan agar saya diberikan kekuatan untuk mengikut langkah seperti srikandi agung yang harga cinta mereka adalah Allah.

 
Saya tidak sekuat srikandi pejuang agama namun rantaian perjuangan mereka yang saya susuri melalui kitab sirah sangat mengagumkan. Saya terus berdoa dan berdoa kepada Allah, tiada henti sehingga adakalanya saya seperti anak kecil yang berhajatkan sesuatu yang terlalu besar.


Saya pernah ditanya ramai orang, apakah ciri-ciri lelaki yang saya mahu jadikan sebagai suami. Saya tidak menyambut soalan itu dengan jawapan sebaliknya saya membuat muhasabah diri. Bukankah lebih baik saya memberi fokus untuk menjadi anak yang solehah, seterusnya berusaha untuk menjadi isteri solehah yang akan mendidik anak-anak sebagai ibu yang solehah. Saya meletakkan soalan mereka kepada saya, apakah saya layak dan mampu mendidik diri saya menjadi solehah?

Apakah kini ibubapa saya telah mendapat anak solehah?
Apakah suami saya kelak akan mendapat isteri solehah?
Apakah anak-anak saya kelak akan mendapat ibu solehah?


Saya berbesar hati dan berterima kasih pada setiap yang pernah bertanya kesudian diri ini menjadi sayap kiri pada perjuangan mereka. Namun, satu yang tidak mereka beratkan ialah ibubapa saya. Telah saya ikrarkan bahawa cinta saya harganya sangat mahal, untuk Allah.

"keredhaan Allah terletak pada keredhaan ibubapa"

Saya mahu mendapat keredhaan ibubapa yang selama ini memberikan kasih sayang secara eksklusif, mahal dan tiada setara dengannya. Makhluk Allah yang begitu saya muliakan selain Rasulullah. Mereka hampir dengan hati yang mahu membeli hati saya tanpa dahulu membeli hati kedua ibubapa saya, itu kesalahan terbesar mereka di mata saya.

Saya penat bersoal jawab dengan rakan, taulan, kenalan dari pelbagai latar belakang sehingga akhirnya saya meminta keizinan dari kedua ibubapa saya untuk menyarung cincin di jari saya. Bukan untuk mengaburi mata insan lain tetapi untuk mencari helah dari terus-terusan diberi pelawaan untuk menuju gerbang rumahtangga. Ibubapa saya memberi keizinan tersebut, dan saya aman seketika. Pada setiap yang hampir, saya hanya tersenyum dan menunjukkan jari manis saya yang sudah tersarung sebentuk cincin.


Saya tidak menipu tetapi saya membuat helah. Walaupun ada dikalangan sahabiah marah dengan tindakan saya, ada juga dikalangan keluarga yang tidak menyetujui tindakan saya yang seakan-akan 'declair' bahawa sudah ada yang mengisi kekosongan 'tersebut' namun saya pujuk juga hati yang terluka dengan mengatakan, ia dengan izin ibubapa yang lebih memahami hati anak gadis mereka.

"Kalau dah pakai cincin di jari manis, nanti bertunang dan menikah nak sarung di jari mana lagi?

"Nanti orang nak 'tanya' pun tak berani, dah pakai cincin awal-awal."

Saya telan kata-kata itu, adakala saya meluahkan segugus perasaan pada ibubapa tetapi mereka tenang sahaja. Dan saya tidak akan melupakan kata-kata bapa saya.

"Hanya yang berani untuk bersua dengan keluarga untuk bertanya 'status sebenar' sahaja akan mengetahui, dan dialah yang paling bersungguh."

Akhirnya, sehingga itu saya menutup kamus tentang jodoh kerana saya aman dengan janji Allah, saya merasa tenang dengan kata-kata bapa sebagai wali mujbir mengatakan bahawa hanya yang BERANI dan BERSUNGGUH sahaja mampu untuk tahu perkara sebenar. Saya biarkan sahaja persoalan jodoh.

Di saat sahabiah lain bercerita mengenai status isteri solehah, saya tidak menceburkan diri kerana saya sedang bermujahadah untuk mendapatkan status anak solehah.

Pelik bukan, kita selalu berusaha untuk mendapatkan sesuatu yang jauh dari kita tetapi kita tidak memanfaatkan apa yang hampir dengan kita. Sebagai anak gadis, apakah lebih manis apabila kita memberi seluruh usaha solehah untuk menjadi anak solehah kerana seorang anak yang tolehah tidak akan mampu dengan lafaz ijab dan qabul terus berubah menjadi isteri solehah, ianya perlu pada lentur nafsu dan ego.

Apabila ibubapa meredhai diri kita, insya Allah kelak suami juga akan mudah untuk meredhai kita kerana kita sudah berusaha untuk menjadi anak solehah, kemudian meletakkan diri di tempat berbeza, usahanya masih menggunakan aras yang sama iaitu menjadi solehah. Kalau kita tidak mampu menjaga hati dan perasaan ibubapa, adakah kita mudah untuk melentur diri untuk memuaskan hati dan perasaan seorang suami?

Saya menghilangkan diri di tengah kesibukan sahabiah lain yang sedang menyiapkan diri untuk menuju gerbang rumahtangga. Saya menyorok dari setiap lenturan emosi dan akhirnya saya hanya punya satu kekuatan iaitu menanam yakin pada Allah.

Siapa saja jodoh saya bukan pilihan saya, bukan juga pilihan
ibubapa saya tetapi pilihan Allah untuk saya.
Dan harga cinta saya terlalu mahal, untuk Allah. Bagi membeli hati saya, dia haruslah terlebih dahulu membeli hati ibubapa saya kerana saya masih mempunyai ibubapa yang berkuasa mutlak atas diri saya. Mereka berhak ke atas setiap perkara yang bersangkutan dengan urusan dunia juga akhirat saya.

Dalam kesibukan menghilangkan diri di tengah hiruk pikuk keadaan, saya diberitahu oleh bapa saya tentang lamaran seseorang. Saya cuba menenangkan diri, mencari tahu siapa orang yang BERANI dan BERSUNGGUH tersebut. Bapa saya menjadi orang yang paling mendamaikan, ibu pula bertindak menjadi penasihat.

 Akhirnya, telah Allah beritakan bahawa yang paling BERANI dan BERSUNGGUH itu ialah orang yang telah membeli hati ibubapa saya. Bukan membeli hati saya seperti sebelum ini.

Saya katakan kepada ibubapa, mereka telah membeli hati ibu dan bapa saya tanpa membeli hati saya tetapi saya akan menghadiahkan cebisan hati saya untuknya. Dia tidak berjual beli dengan saya tetapi dia berjual beli dengan Allah, kerana saya telah katakan seperti awal tadi, cinta saya untuk Allah. Dan sebagai pembeli budiman yang membeli cinta Allah, saya menghadiahkan kalungan penghargaan untuknya dengan memberikan cebisan hati saya untuknya tidak lain atas kerelaan dan keredhaan ibubapa yang mengharapkan bahawa dia adalah pilihan Allah untuk saya.

Pada si mawar yang berusaha untuk menjadi mawar berduri, pesan saya bersungguhlah membenteng diri walau ada ketika dan masa ada kumbang yang cuba menyentuh duri yang memagari dirimu, bukan mereka tak tahu tajamnya sakit tusukan durimu tetapi mereka rasakan bahawa itu adalah usaha.


Ada kumbang yang sekadar memberi salam dan berlalu.
Ada kumbang yang singgah bertanya kesudian mawar indah.
Ada kumbang yang mahu menguji sejauh mana tajamnya durimu.


Anggaplah setiap yang hampir adalah UJIAN untuk lebih bersama dengan Allah, supaya lebih akrab dengan Allah. Yakinlah, Allah sentiasa ada untuk mendengar suara hati kita. Bahagialah atas ujian Nya kerana janji Allah, setiap kesulitan akan diiringi dengan kemudahan.

Pesan saya, teruslah memagari diri dan jangan biarkan sehingga kumbang-kumbang itu membuatkan jasadmu terluka dengan usikan-usikan liar.


Saya minta sedikit, tetapi Allah berikan kepada saya jauh lebih besar dari apa yang saya pohon. Satu saja yang ingin saya katakan, cintakan Allah tiada kecewa.
.................
                                                                       

Ana mahu dedikasikan perkongsian ini dalam blog kerana ana sayangkan ukhtun di luar sana, ukhtun fil islam yang sedang bermujahadah. Semoga kita sama-sama memberi cinta kepada Allah. Ana sempat bold beberapa part yang ana anggap sebagai 'penting'.
Wallahualam.
K.A.S.I.H. I.B.U. M.E.M.B.A.W.A. K.E. S.Y.U.R.G.A.
K.A.S.I.H. A.Y.A.H. T.I.A.D.A. B.E.R.T.E.P.I.
K.A.S.I.H. R.A.S.U.L. H.I.N.G.G.A. M.A.T.I.
K.A.S.I.H. I.L.A.H.I. K.E.K.A.L. A.B.A.D.I.~(^-^)
video
A.N.T.A.R.A. D.U.A. K.A.S.I.H.

sumber :  http://www.niqobgirl.blogspot.com