Saturday, February 26, 2011

L.u.K.i.S.a.N. A.L.a.M

 
 
Hidup tidak selalunya indah
Langit tak selalu cerah
Suram malam tak berbintang
Itulah lukisan alam
Begitulah aturan Tuhan

Jadilah rumput nan lemah lembut
tak luruh dipukul ribut
Bagai karang didasar lautan
Tak terusik dilanda badai
 


Dalam sukar... hitunglah kesyukuranmu
Dalam senang... awasi kealpaanmu
Setitis derita melanda
Segunung KurniaanNya

Usah mengaharapkan kesenangan
Dalam perjuangan perlu pengorbanan
Usah dendam berpanjangan
Maafkan kesalahan insan

Dalam diam... taburkanlah baktimu
Dalam tenang... buangkanlah amarahmu
Suburkanlah sifat sabar
Dalam jiwamu itu
Di dalam jiwamu itu
 
video

L.U.K.I.S.A.N. A.L.A.M.
 
-J.A.D.I. I.B.A.R.A.T. R.U.M.P.U.T. N.A.N. L.E.M.A.H. L.E.M.B.U.T.-

Tuesday, February 22, 2011

H.E.A.L & Y.O.U. W.I.L.L. B.E. H.E.A.L.E.D.

Assalamualaikum w.b.t,


H.E.A.L.I.N.G.

Simple words that tells everything ...
apa yang Ana rasa,
perasaan sedih...tenang...gelisah...kekurangan...gembira..kecewa..
hakikat manusia,
ALLAH nak Ana jadi hambaNya yang sedar hakikat kewujudan Ana sebagai hamba..
hamba yang serba kekurangan..hamba yang tak punya apa-apa..

H.A.M.B.A
Taklifan dan janji yang Ana pegang dari alam azali..insyaALLAH..

Sometimes, it's easier to heal people,
And it's harder to heal ourselves..
But, whenever we sincerely help others to heal,
ALLAH himself will help to heal us..that's how wonderful the feeling is...

video
HEALING-SAMI YUSUF

It's so hard to explain
What I'm feeling
But I guess it's ok
Cause I'll keep believing


There's something deep inside
Something that's calling
It's calling you and I
It's taking us up high to

And feeling, let's start healing
Healing, a simple act of kindness brings such meaning
A smile can change a life
let's start believingHeal and you will be healed

Break every border
Give and you will receive
It's Nature's order

There is a hidden force
Pulling us closer

It's pulling you and I
It's pulling us up high

Healing, a simple act of kindness brings such meaning
A Smile can change a life let's start believing
And feeling, let's start healing

Hearts in the hand of another heart and in God's hand are all heart
An eye takes care of another eye and from God's eye nothing hides
Seek only to give and you'll receive
So, heal and you will be healed

قلب بين يدي قلب و بيد الله كل قلب

عين ترعى عينا، وعين الله ترعى

كلمة طيبة صدقة

تبسمك لأخيك صدقه

كل معروف صدقة

اللهم اشف شفاءً لا يغادر سقماً



H.E.A.L. & Y.O.U.'L.L. B.E. H.E.A.L.E.D.

G.I.V.E. & Y.O.U.'L.L. R.E.C.E.I.V.E.

-I.L.A.H.I. A.N.T.A. M.A.Q.S.U.D.I. W.A. R.I.D.H.A.K.A. M.A.T.L.U.B.I.-

Saturday, February 19, 2011

.....


Tidak tahu
Tidak faham
Tidak mengerti,
Apa yang terjadi,
Hanya ALLAH yang tahu...Hanya ALLAH yang mengerti...
Dia yang menciptakan segalanya,
Segalanya sudah tertulis dalam suratan kamus kehidupanku...

Senyum pada wajah tak bererti gembira,
Garis senyum tak bererti tiada duka,
Tawa tak bererti tidak pernah kecewa,
Tak mahu insan di sekeliling terheret sama dalam kedukaan,
Biarlah senyum ini, tawa ini jadi pengubat kedukaan mereka di sekelilingku,
Biar semuanya ditelan..
tidak tersisa pada pandangan..   

Diri ini bukan insan kamil,
Diri ini insan biasa,
Punya hati, Punya jasad, Punya bicara, Punya jiwa,
Punya rasa ingin sendiri..butuh waktu untuk mengenali diri...

m.e.m.a.k.s.a.  h.a.t.i.  k.u. t.e.r.u.s.  b.e.r.s.e.n.d.i.r.i.

Terciptanya perasaan sedih
Saat Nabi Adam a.s dan Siti Hawa diturunkan ke dunia,
Tercengang bersendirian Nabi Adam,
Kesedihan mengenang nasib dikeluarkan dari syurga yang penuh kenikmatan,
Terjatuh dalam lubuk dosa yang kelam, suram...
Mengembara dalam kegelapan...
Atas muka bumi yang sungguh asing buat dirinya...
Mencari sinar kemaafan dari Yang Maha Esa...

Pernah juga diri bertanya,
Mengapa keluargaku yang diperlakukan sebegini?
Mengapa perlu pilih jalan untuk menyakiti keluargaku?
Mengapa?
Mengapa?
Tidakkah engkau tahu bahawa sihir itu dikurniakan buat mereka yang kafir wahai saudaraku?
Tidakkah engkau tahu?

Jangan kau sakiti ibu bapaku,
Cukup kau sakiti daku,
Jangan kau sakiti adik-beradikku,
Cukup kau sakiti daku,
Cukup....cukup..

Saat bersendirian,
Pada satu sudut, memikirkan segalanya,
Teringat pada datuk dan nenek,
Teringat pada abang,
“Kekandaku Mohd. Sidek b. Zainal Ariffin...nantikan kami sekeluarga di pintu syurga..insyaALLAH..”
Seakan ada suara halus membisikkan,
“Sesungguhnya ALLAH sedang mengujimu wahai insan...”
“ALLAH menyayangimu...”
Teringat pada kalam-kalam yang dipegang selama ini,
“ALLAH itu lebih dekat dari urat leher kamu..”
Tuhan..
Ubudiyyah hamba ini untuk mencari jalan pulang
Menggali kembali ketenangan
Menyelongkar semula keyakinan dalam perjuangan
Izinkan hamba TUHAN..
Izinkan diri ini mencari jalan pulang
Buka kan hijab kasihMU seluas-luas nya tanpa batasan
Agar tak pernah lupa Engkau sentiasa memandang..

 ::Kerana daun yang jatuh takkan sekali-kali membenci angin. Dan amankanlah hatimu dengan janjiNya :
"..Dan sekali-kali tidaklah Rabb-mu menganiaya hamba-hambaNya." Fussilat::46.


Tanpa sedar air mata ini mengalir...


‘Pada jalan yang lurus, jangan Kau kaburkan mataku..
Pada jalan yang berliku, moga Kau luruskan hatiku,
Pada jalan yang sepi, jangan Kau biarkan diri ini bersendiri...’

H.A.T.I. I.N.I. I.N.G.I.N. T.E.R.U.S. B.E.R.S.E.N.D.I.R.I.
-Titipan seorang faqirah-

Tuesday, February 15, 2011

Ya Habiballah...Ya Rasulullah...




SOLLU ALA NABIY
Tholama asyku ghoromi yaa nurol wujudwa unadi ya tihaami yaa ma’dinal juud


For so long I have complained of my lonelinessOh light of existence, light of Allah…
I mention, I call you, oh, Noble Mecca,Source of excellence and sublimity…

Mun-yati aqshol maromi ahzho bissyuhudwa aro baabas salami yaa azkal judud

My ultimate expectation and goal is the meeting with you,It is the crown of my success…
I have seen the Port of Safety,Oh, he whose essence is purity….

Ya sirajal kauni inni aashiq muntaham
Mughramun wal Madhu fannii Ya Badrat Tamaam

Oh, Light of creations…verily my longing for you has mountained…
My longing and poem becomes my artOh, Perfect Full Moon…

Ishrifil’aroodho’ anni adhnaanis saqomfiika qod ahsantu zhonni yaa saamil’uhud

Remove the bothersome veil so that I may see you,I have a strong expectation of your promise of safety
Oh, one who is firm in his promises,…

Yaa sirojal anbiyaa-i yaa’alil janaab.yaa imaamal atqiyaa-i inna qolbi dzaab


Oh, light of the prophets,
Oh, summit of purity,
Leader of the people of Taqwa,
My heart is one with you…

Wa’alaikallahu sholla rabbi dzuljalal….
Yakfi yaa nurol ahillah inna hajri thool…

For you may there be the salutations of Allah,…
My Lord is indeed the Master of Every Perfection…
It’s enough for me,
Oh, light of Allah,
To journey towards you, surely the separation is long…

Sayyidi wal’umru walla jud bil washli jud


My master, all my life you are my beloved,
Hasten my meeting with you...

M.U.H.A.M.M.A.D. S.A.W. -T.H.E. C.H.O.S.E.N. O.N.E.

Sunday, February 6, 2011

Nota Hati Seorang Nisa'..

Ya akh,
Afwan...
Aku bukanlah nisa' yang mudah utk kau dampingi…
Aku juga bukanlah nisa' yang mudah membalas cinta si lelaki…
Aku bukanlah nisa' yang mudah beramah mesra dengan yang bukan muhrimku..
Aku bukanlah nisa' itu..
Kerana aku sedar aku harus menjaga diriku…
Hanya untuk yang bergelar zauj bagiku…

Ya akh,
Ana asifah kerana menolak permintaanmu…
Ketahuilah sesungguhnya aku menolakmu kerana engkau tidak halal bagiku..
Andai boleh aku ingin memberitahumu akan perasaanku…
Tetapi aku tidak mampu kerana syariat di hatiku…
Bagiku permintaanmu itu sungguh tidak berasas…
Adakah ini yang islam ajarkan kepadamu???
Mengapa harus kau langgar batas-batas indah pergaulan islam?
Mengapa harus kau sentuh hati-hati nisa' dengan cara yg salah?
Mengapa harus kau mengikut cara barat dengan mengajakku ber”couple”??
Mengapa???
Sedang kau mengetahui ia bukan jalan yang harus diikuti..
Tika itu hilang rasa hormatku padamu ya akh…

Engkau bersungguh-sungguh mengatakan engkau sayang dan cinta padaku…
Tapi tidakkah kamu mengetahui…
 ia sebenarnya mengajakku dan dirimu kepda perkara yang hanya menjebak diri kepada mendekati zina???
Inikah bukti cintamu???
Sungguh ia bagiku menjatuhkan maruahmu sebagai seorang lelaki…

Aku tidaklah memerlukan lelaki yang bijak bermadah kata…
Yang memberi janji itu dan ini…
Tapi cukuplah bagiku lelaki itu menjadikan islam sebagai cara hidupnya…
Yang sederhana dalam langkahnya di muka bumi ini,
Yang sederhana hidupnya,
Yang melebihkan akhirat dari dunianya…
Yang menjaga dirinya dari fitnah duniawi…



Aku hanya memerlukan lelaki sebegitu…
Dalam meniti hari-hari mendatang…
Tetapi ia tidakkan menjadi sebuah realiti…
andai aku hanya berharap tanpa usaha…
Apa yang harus dilakukan adalah memperbaiki diri…
Membuang karat-karat jahiliyah yang ada dalam diriku…
Berusaha menjadi yang lebih baik dan terbaik dari masa laluku…

Ya akh,
Alhamdulillah…
Syukur ke hadrat-Nya…
Tidak ku sangka penolakanku dari awal terhadapmu itu ada hikmah yang tersembunyi…
Teringat aku pada surah Al-baqarah:216…
“boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu padahal ia baik bagimu,
Dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal itu tidak baik bagimu..
Allah Maha Mengetahui sedang kamu tidak mengetahui”..
Ia bukanlah suatu yang sia-sia..
Kerana tidaklah Allah jadikan sesuatu itu dengan sia-sia..
Tidak perlu ditangisi…
Kerana kini aku bahagia…
Cukup bahagia…
Kerana hatiku dimiliki...
Dimiliki sepenuhnya pemilik sang jiwa sejati....Ya Ilahi..

Aku harap engkau mengerti Ya akh…
Moga engkau belajar dari apa yang terjadi…
Allah telah menetapkan syariat untuk kita ikuti..
Maka, janganlah sesekali memilih yang selain dari itu..
Allah telah berfirman “Dan janganlah kamu mencampuradukkan kebenaran dengan kebatilan
Dan janganlah kamu sembunyikan kebenaran sedang kamu mengetahuinya”… (2:42)
asif..

Seperti air sungai yang mengekalkaln sifat tawar biarpun bertemu dengan air laut yang masin..
air laut yang tetap masin biarpun bercampur dengan air sungai yang tawar di muara.. Firman Allah:

Dia membiarkan dua lautan mengalir yang keduanya kemudian bertemu,
antara keduanya ada batas yang tidak dilampaui oleh masing-masing.
{Surah Ar-Rahman : Ayat 19 dan 20}

Bukankah itu perumpamaan yang jelas utk kau fahami wahai kaum Adam?

nota ini adalah apa yang ada di hati seorang yang bergelar nisa'..
sekadar perkongsian..

dipetik dr ukhti,
Sharifah Alattas,
4 feb,2011

Anda Bijak Jauhi Zina!!!!!jadi,katakan TIDAK pda ZINA!!!!!!
"Lalu apa yang telah aku lakukan selama ini...Ya Rabb...tolong ampuni aku...untuk setiap pandangan yang tak terjaga, lisan yang merayu dan hati yang tak terhijab... Ya Rabb...Engkau mengawasi kami tiap detik, karena kasih sayangMu kepada kami Engkau perintahkan malaikat silih berganti menemani kami siang dan malam..."

T.E.RU.S. & T.E.R.U.S. M.E.N.C.A.R.I. C.I.N.T.A. I.L.A.H.I.

Tuesday, February 1, 2011

Mehnah Buat Rakan2 di Mesir...Semoga ALLAH melindungi kalian...

Assalamualaikum w.b.t,

Rasa seperti tidak percaya dengan apa yg terjadi...bagaikan baru semalam saya menyuarakan hasrat kepada mak & abah untuk melanjutkan pelajaran di bumi anbiya' itu, MESIR. Ternyata dan terbukti,bahawa, Sesungguhnya, ALLAH adalah sebaik-baik penentu keputusan. ALLAH jugalah sebaik-baik PELINDUNG buat kita manusia.  

Seperti yang kita sedia maklum,baru-baru ini, negara Mesir telah menggemparkan dunia. Isu-isu di Tunisia, Lubnan, dan Mesir berbeza, tapi kemarahan terakhir yang telah lama di pendam selama di semua tiga negara sebagai aduan dibawa ke jalan.
Di Tunisia, di mana protes telah menggulingkan Presiden Zine el-Abidine Ben Ali, demonstrasi diteruskan berusaha untuk menggulingkan sekutu-sekutunya yang masih dalam kedudukan mereka. Sementara itu, kerajaan interim Tunisia telah mengeluarkan surat perintah penangkapan antarabangsa bagi bekas presiden dan ahli keluarganya.
Di Lubnan, Sunni penyokong Perdana Menteri terguling Saad Hariri turun ke jalan dalam "hari kemarahan", membakar ban dan menyekat jalan di Tripoli dan Sidon.
Saat itu di Mesir, di mana peristiwa yang paling dramatik dianggarkan sebagai protes terbesar dalam satu generasi menggoncang Kaherah. Para demonstran, banyak terpengaruh oleh peristiwa di Tunisia, menyeru menamatkan hampir 30 tahun kuasa oleh Presiden Hosni Mubarak. Dikumpulkan di sini adalah gambar-gambar dari ketiga-tiga negara.







Menarik: Sembahyang apabila diseru. Protes tetap protes.


# p/s: Dorang jugak telah memutuskan segala sistem perhubungan untuk rakyat, tak kiralah sms, telefon, social network macam facebook, twitter, myspace. Mereka tidak boleh berhubung antara satu sama lain. Semuanya out of service.

# Di sini, berita yang lebih menarik nabel taggedkan untuk pembaca setia. credit to:amri aziz | wakatabob.blogspot.com

Assalamualaikum
Kalau anda semua jenis yang tengok berita atau membaca surat khabar tentu anda akan terbaca tentang pergolakan dalaman yang berlaku di Mesir Tunisia dan Lubnan
dan semua pergolakan yang berlaku ini mempunyai sebab dan persamaan yang hampir sama
mari kita lihat


TUNISIA
Tunjuk perasaan mula berlaku mereka mula menuntut Presiden Zine El Abidine Ben Ali untuk berundur setelah 23 tahun memerintah Tunisia. Pemerintahan beliau yang dianggap "KUKU BESI" kerana rakyat mengalami penyusutan taraf hidup yang tinggi di mana berlaku kenaikan yang tak terkawal bagi harga barangan keperluan seperti susu dan roti. Selain itu sikap isteri Zeni yang boros turut menyerlahkan "KUKU BESI "beliau. Selain itu dia turut mencuri kekayaan negara Tunisia dengan membawa keluar jongkong emas sebanyak £35juta sebelum diusir. Walaupun Zeni sudahpun ditumbangkan dan kerajaan baru dibentuk tetapi tunjuk perasaan terus melakukan demonstrasi kerana enggan mengiktiraf pemerintah sedia ada kerana ia mengandungi lapan menteri dari rejim bekas presiden yang melarikan.



MESIR
Keadaan yang lebih kurang sama berlaku bila Presiden Hosni Mubarak dituntut untuk berundur oleh rakyat Mesir itu sendiri. Beliau yang telah menimpin selama 30 tahun dikatakan tidak menghiraukan kebajikan rakyat dimana pengangguran dan rasuah berleluasa. Tempoh 30 tahun yang terlampau lama ini menimbulkan rasa tak puas hati rakyat. Ura ura yang mengatakan bahawa jawatan presiden selepas ini akan diturunkan keapda anaknya menambahkan lagi kemarahan rakyat yang sudah lama terpendam. Umpama mencurahkan petrol ke api...

Situasi kedua dua negara ini hampir sama dalam beberapa aspek:
1-Kepimpinan yang korup dan mementingkan diri. Negara adalah untuk rakyat dan sebagai pemimpin bertanggungjawab untuk menjaga kebajikan rakyat. Sekiranya kebajikan rakyat terabai dan pemimpin itu dibutakan dengan nikmat harta maka rakyat akan merusuk kerana merasakan ketidak adilan.

2-Tempoh pemerintahan yang terlampau lama. Kedua dua presiden ini memimpin sudah terlampau lama. 23 tahun bagi Zeni dan 30 tahun bagi Hosni. Satu tempoh yang lama dan akan menimbulkan kemarahan rakyat apabila dalam tempoh itu kebajikan mereka terabai. Idea idea mereka mungkin tidak lagi relevan dengan kehendak rakyat dan kelemahan pemerintahan mereka sudah dikesan rakyat dan bagi rakyat sudah tiba masanya mereka berundur tetapi keengganan mereka mereka berundur kerana kuasa menegangkan keadaan ini


3-Kebajikan rakyat yang terabai. Kehidupan ekonomi kedua dua negara ini terabai kerana berlaku peningkatan dalam harga barang asas seperti keperluan makanan. Kenaikan ini akan mengurangkan kuasa beli rakyat dan rakyat merasakan mereka semakin miskin tetapi pemimpin mereka hidup kaya raya.

Ketiga tiga faktor umum ini akhirnya membawa kepada situasi yang berlaku di Mesir dan Tunisia. Tetapi cuba kita fikir. Adakah negara bertuah kita ini akan berlaku keadaan seperti ini
insyaAllah tidak sekiranya pemimpin menjaga kebajikan rakyat dan berkhidmat demi kehidupan rakyat dan bukannya demi kehidupan mereka. Saya tidak mahu untuk mengulas secara berlebihn dan menjadi extremis pihak politik di Malaysia (pembangkang dan kerajaan) tetapi tidak kira siapa pun yang memerintah negara ini perlulah memerintah demi kesejahteraan rakyat.

Contohilah Khalifah Umar Abdul Aziz. Walaupun tempoh pemerintahan beliau amat singkat tetapi sifat baginda yang sanggup bersusah dan berkhidmat ikhlas untuk rakyat telah menjadikan kerajaan ketika itu kuat dan penentangn yang berlaku dapat dikurangkan

Sekiranya kerajaan menjaga kebajikan rakyat maka tiada sebab pembangkang untuk membangkang. Kepada pemimpin negara yang tercinta ini janganlah dibutakan dengan kuasa dan harta. Buruk padahnya untuk anda dan negara.
 
S.E.M.O.G.A. A.L.L.A.H. S.E.N.T.I.A.S.A. M.E.N.G.I.R.I.N.G.I. P.E.R.J.A.L.A.N.A.N.
S.A.H.A.B.A.T. S.E.K.A.L.I.A.N.

Ibarat desiran pasir di padang pasir, 
doa ku kirimkan,
Semoga kasih ALLAH mengiringi kalian,
Semoga kalian tabah berjuang,
Menempuh mehnah juga ujian...

A.N.G.I.N. P.E.R.J.U.A.N.G.A.N. B.U.M.I. A.N.B.I.Y.A'.-